MUAT NAIK DOKUMEN PENJAJARAN SAINS TAHUN 1-6
Wednesday 27 January 2021
Sunday 24 January 2021
PdPR PKP 2.0 - "TEPUK DADA, LIHAT SEKELILING"
PdPR PKP 2.0
“TEPUK DADA LIHAT SEKELILING”
Pandemik covid 19 yang melanda
negara untuk gelombang ke 3 memaksa KPM menangguhkan pembukaan sekolah sesi
2021 secara bersemuka. Justeru para guru diminta untuk menjalankan kelas secara
PdPR.
PdPR iaitu singkatan bagi
pengajaran dan pembelajaran di rumah bukan sahaja menuntut persediaan para guru
malah persediaan ibu bapa di rumah.
Dengan pelbagai latar belakang
sosioekonomi setempat, kemudahan prasaranan, capaian internet dan sebagainya
maka PdPR boleh dilaksanakan secara pelbagai kaedah.
3 kaedah
utama PdPR ialah secara online, offline dan juga off-site. Ketiga-tiga kaedah
ini haruslah mengambil kira kesesuaian
kemudahan yang dimiliki oleh murid di rumah.
PdPR bukanlah perkara yang
sangat baru bagi guru untuk kali ini. PKP 1.0 pada Mac 2020 telah memaksa para
guru untuk menimba ilmu baharu bagi mempersiapkan diri menghadapi suasana
pengajaran secara norma baharu.
Tema hari guru 2020, “Berguru
Demi Ilmu, Bina Generasi Baharu” jelas menunjukkan para guru juga perlu
mendalami sebanyak mungkin ilmu baharu bagi memperkasakan ilmu dalam bidang
pendidikan demi menjaga kepentingan generasi yang akan datang.
Pastinya pelbagai kaedah telah
dicuba oleh para guru bagi membolehkan murid mencapai objektif pembelajaran
yang diharapkan.
Secara peribadi saya sendiri
telah mencuba ketiga-tiga kaedah yang disebutkan di atas. Kaedah secara online
sememangnya bagus, tetapi pelbagai kekangan dihadapi oleh murid. Tidak semua
murid mampu bersemuka secara online dersama guru pada masa yang ditetapkan dek kerana
beberapa faktor seperti tiada peranti sendiri, ada peranti tetapi tiada
kemudahan internet, terpaksa berkongsi peranti dengan ahli keluarga yang lain
dan ada juga masalah lain seperti tidak bersedia dalam waktu yang dijanjikan.
Pendek kata ramai murid yang ditinggalkan oleh ibu bapa yang keluar untuk
bekerja agak terabai untuk menghadiri kelas secara bersemuka ini.
Antara murid yang menghadiri kelas PdPR secara online |
Kaedah secara offline adalah antara kaedah yang paling berkesan setakat ini bagi menjalankan sesi PdPR. Apa yang saya gunakan ialah dengan menghasilkan video sendiri dan kemudiannya memuat naik ke dalam youtube. Pautan bagi video tersebut akan dikongsikan kepada para ibu bapa dan murid bagi menjalankan tugasan. Kaedah ini ternyata membawa respon yang positif dalam kalangan ibu bapa, murid dan juga guru-guru lain. Dengan pelaksanaan kaedah ini, murid dapat mengakses tugasan yang diberikan secara bila-bila masa sahaja.
Antara kaedah penyampaian tugasan kepada murid |
Antara respon positif daripada penjaga |
Perkongsian
link video tidak bermakna seseorang guru perlu menghasilkan video sendiri.
Namun keupayaan dan kebolehan seseorang guru dalam menghasilkan video adalah
suatu bonus kepada murid-muridnya sendiri.
Pelaksanaan
secara off-site iaitu dengan membekalkan modul pembelajaran yang bertulis
secara berkala juga telah dilakukan semasa PKP 1.0. Kaedah ini juga agak baik
namun ia akan menelan kos yang agak tinggi bagi sesebuah sekolah. Kaedah ini
mungkin terpaksa dilakukan juga di sesetengah tempat yang agak bermasalah dari
segi capaian internet dan kemudahan lain. Bagi kawasan yang kebanyakan ibu bapa
memiliki kemudahan maka keadah secara off-line adalah lebih wajar.
Sedikit cadangan penambahbaikan
dalam memastikan anak-anak menguasi pembelajaran untuk sekurang-kurangnya pada
tahap minimum ialah
·
Menghadkan
bilangan mata pelajaran sehari
·
Memberikan
tugasan dalam kuantiti yang optimum.
·
Memberikan
tumpuan bagi subjek teras dahulu
Kesimpulannya, secara peribadi saya melihat
kaedah secara off-line adalah kaedah yang paling berkesan dan efektif untuk
dijalankan sepanjang PKP 2.0 ini
Semoga perkongsian tulisan ini sedikit sebanyak
membantu para guru dan juga ibu bapa dalam memahami konsep PdPR. Diharapkan
juga bahawa ia akan membuka mata sesetengah pihak bahawa guru-guru adalah
sangat komited dan bersungguh-sungguh dalam melaksanakan PdPR.
Maklumat Penulis
Nama: Mohamad Safuan bin Rozak
Guru Cemerlang Sains
SK Jengka Pusat 2
Rujukan
https://www.youtube.com/c/CIKGUSAFUAN
Sunday 17 January 2021
PKPB BERTUKAR KE PKP?
PKPB KE PKP???
Pengumuman PKP 2.0 oleh kerajaan bukanlah sesuatu yang
memeranjatkan. Yang lebih mengejutkan ialah PKP tidak dilaksanakan lebih cepat.
Di kala pada suatu ketika, kita sebagai rakyat telah diberi amaran bahawa PKP
mungkin dilaksanakan sekali lagi jika kes haria mencecah 3 angka.
Namun PKP belum juga diumumkan apabila angka kes haria telah
melebihi 4 angka. Rekod kes harian saban hari terus dipecahkan dan ini pastinya
sesuatu yang bukannya untuk dibanggakan tetapi seharusnya dibimbangkan.
Pastinya semua pihak telah belajar daripada PKP 1.0. Situasi
PKP 2.0 kali ini agak berbeza dengan beberapa kelonggaran diberikan. Ya, sektor
ekonomi juga perlu djaga agar ia tidak terjejas teruk.
Namun, masihkah kita ingat sewaktu PKP 1.0 di mana
kebanyakan dari kita memang agak takut untuk keluar rumah walhal kes ketika itu
tidaklah terlalu meruncing jika dibandingkan dengan apa yang berlaku pada hari
ini.
Jika berkeperluan barulah kita akan keluar rumah dengan
penjagaan SOP yang ketat. Pemakaian pelitup muka, penggunaan hand sanitizer
malahan selepas balik dari sesuatu tempat pastinya kita akan terus mandi dan
menukar pakaian. Bukan itu sahaja barangan yang dibeli juga tidak terus
digunakan untuk memastikan kuman, bakteria dan virus sudah benar-benar tidak
ada.
Itu situasi yang dulu, adakah masih ada situasi sebegini?
PKP 2.0 sangat berbeza dengan seolah-olah masyarakat sudah
kebal dengan apa yang ada di persekitaran. Pergerakan keluar masuk ke zone rah seolah-olah
menjadi kebiasaan dengan diiringi gelak tawa dan gurauan tanpa disulami rasa
bimbang.
Benarla projek membawa masuk vaksin akan direalisasikan,
namun apakah vaksin mampu mengubah segala-galanya? Tentunya tidak sama sekali.
Tidakkah kita rindukan suasana menghirup udara tanpa memakan
sesuatu yang tersekat di muka kita?
Mungkin ada sedikit SOP yang ketat di kawasan PKP tetapi
bagaimana pula kawasan PKPB? Nampaknya tidak ada perbezaan ketara dengan PKPP.
Seboleh-bolehnya kawasan PKPB juga perlu diperhalusi SOPnya. Pergerakan di
kawasan PKPB agak bebas dengan pelbagai aktiviti manusia. Sekurang-kurangnya
untuk menghadkan pergerakan, kebenaran merentas daerah perlu dikaji semula
kecuali bagi mereka yang bekeperluan khas.
Jika sesuatu tindakan drastik tidak diambil, maka angka kes
harian mungkin bertambah lagi.
Moga ianya cepat berakhir....
PDPR- APA PERSEDIAAN PARA GURU?
PDPR-
APA PERSEDIAAN PARA GURU?
Seperti
yang dijangka peningkatan kes harian Covid-19 di seluruh negara memaksa KPM
mengumumkan sesi persekolahan 2021 bakal bermula dengan kelas secara PDPR.
Justeru barisan
guru dan ibu bapa perlu bersiap siaga bagi menghadapi sesi PDPR bermula 20
Januari ini.
Sebagai
guru, ini merupakan beberapa teknik yang boleh dilakukan oleh guru sepanjang
PDPR yang mungkin berlarutan dalam tempoh masa yang lebih lama
1. 1 LIVE STREAMING
Ini merupakan kaedah yang terbaik boleh dilakukan oleh guru. PKP kali
pertama telah menjadikan para guru di Malaysia menggali banyak ilmu untuk memantapkan
sesi PDPR. Pelbagai aplikasi sememangnya tersedia untuk digunakan antaranya
Google Meet, Zoom, Streamyard, Youtube Live, Facebook Live dan banyak lagi.
Jika murid mempunyai kemudahan internet yang baik, maka inilah platform
yang terbaik untuk digunakan.
Tonton video mudahnya menngajar guna Youtube di bawah
2. 2 RAKAMAN VIDEO
Kekangan waktu bekerja ibu bapa memungkinkan sesi live guru bersama murid
agak kurang mendapat sambutan. Justeru guru boleh merakam video PDPR mereka
yang dijalankan secara google meet dan kemudiannya dimuat naik ke chanel Youtube
bagi membolehkan murid mengakses sesi PDPR pada bila-bila masa.
Guru-guru juga secara kreatif boleh menghasilkan video pdpc hanya menggunakan
aplikasi mudah seperti Microsoft Power Point.
Tonton video cara hasilkan video menerusi Power Point di bawah
3. 3 NOTA INFO GRAFIK
Kaedah pemberian soalan latihan tanpa penerangan sebenarnya adalah
sesuatu yang memberi kesukaran kepada murid dan juga ibu bapa.
Sekiranya para guru berhadapan dengan kesukaran dengan capaian internet
berkelajuan tinggi, maka nota secara info grafik juga boleh membantu memberi kefahaman
kepada murid dalam menyiapkan tugasan yang diberi.
Nota secara info grafik ini boleh diedarkan sama ada dalam melalui
Whatsapps Group atau pun modul bertulis yang boleh diedarkan secara berkala.
Perkara-perkara
yang perlu dielakkan semasa PDPR
1. - Elakkan pemberian tanpa penerangan
seperti 3 kaedah yang dicadangkan di atas.
2. - Elakkan pemberian kuantiti latihan yang
terlalu banyak
Cadangan
Penambahbaikan
1. - Beri penumpuan kepada subjek teras
sahaja.
2. - Tetapkan kuantiti subjek/ hari dengan
mengambil kira pelbagai kekangan
Dalam apa
jua tindakan yang diambil, apa yang diharapkan murid-murid kita mempunyai
keinginan dan keazaman untuk terus belajar.
#cikgusafuan
#sayaCumaCikguBudak2SekolahRendah
7 AKTIVITI AMALI SAINS MUDAH UNTUK KEMAHIRAN PROSES SAINS "KPS"
7 AKTIVITI AMALI SAINS MUDAH UNTUK KEMAHIRAN PROSES SAINS "KPS" Assalamualaikum Di sini saya kongsikan 7 Amali Ringkas untuk peng...
-
Alhamdulillah.... Lengkap sudah Kuiz Sains Tahun 6 untuk dijawab oleh semua murid tahun 6. Musim PKP ternyata mengubah lanskap pendid...
-
Berikut merupakan pautan bagi DSKP (SEMAKAN) SAINS TAHUN 1 HINGGA 6 DSKP SAINS TAHUN 1 (SEMAKAN) DSKP SAINS TAHUN 2 (SEMAKAN) DSKP SAINS TAH...
-
7 AKTIVITI AMALI SAINS MUDAH UNTUK KEMAHIRAN PROSES SAINS "KPS" Assalamualaikum Di sini saya kongsikan 7 Amali Ringkas untuk peng...